Sandnes-arkitektur 05.01. - 26.01.

Lanternen i Sandnes sentrum

Sandnes-arkitektur. Bilder og tekst om Sandnes-arkitekturen gjennom 200 år

Årets første utstilling viser arkitekturen i Sandnes gjennom 200 år. Utstillingen består av bilder og tekst og viser de viktigste utviklingstrekkene i byens bygninger. Sandnes har blitt kåret til Norges styggeste by, men også landets beste by å bo i. Kan det ha noe med bebyggelsen å gjøre? Sandnes arkitektur er en utstilling som gjennom tekst og bilder viser en by med flere flotte signalbygg, og som bevisst bruker arkitektur i sin urbaniseringsstrategi.

”Vi har ikke arkitektur i Sandnes, vi har bare hus!” Dette utsagnet har blitt stående uimotsagt opp gjennom tidene, men kanskje kan myten om Sandnes som stygg by, falle. Sandnes kunstforening vil med denne utstillingen vise at byen har satset på god og interessant arkitektur som har gitt byen både identitet og særpreg.

Ved samme navn

Utstillingen er basert på boka ”Sandnesarkitektur” fra 2011, skrevet av Hild Sørby og Mette Paavola. For første gang fikk Sandnes sin arkitekturhistorie samlet i bokform. I kronologisk rekkefølge viser forfatterne Sandnes sin fysiske utforming og byens arkitektur- og byplanhistorie. De mange stilperiodene er presentert med tekst og bilder, og ulike kart viser byens form og utbredelse.

Flere stilarter

Sandnes kunstforening har med sin utstilling lagt seg tett opp til boka i sin presentasjonsform. Utstillingen består av ni store plansjer som hver har sitt eget tema. Vi omhandler klassisismen, sveitserstilen, historismen, funksjonalismen, modernismen og samtidsarkitekturen. I tillegg har vi samlet en del trekk ved arkitekturhistorien i Sandnes under vignetten ”Visste du at”. Til slutt viser vi gjennom kart og skisser hvordan Sandnes har vokst fra å være et lite ladested i 1860 til dagens byplanlegging.

Utstillingen ble første gang vist i 2012.

Forrige

Eva Sæverud