Formidlingsprosjekt i Sandnes kunstforening

Prosjektet “Havremesterne” i Sandnes kunstforening

Sandnes kunstforening på Facebook - flere bilder fra albumet Formidlingsprosjekt i Sandnes kunstforening.

Havremesterne 2019

Kunstforeningen var så heldige å få delta som én av ti utvalgte kunstforeninger i det nasjonale NåDa-prosjektet om kulturarv, samtidskunst og ungdom. Dette prosjektet resulterte i utstillingen Havremesterne, vist januar 2019. Her fikk ungdom fra Sandnes under ledelse av kunstner Hans Edward Hammonds, lage kunstneriske uttrykk med utgangspunkt i kulturminnet Krossen Havremølle.

NåDa

NåDa er et prosjekt om samtidskunst og kulturarv for ungdom, som fant sted i perioden mellom 2017–2019. Målet var at ungdommene skal forstå kulturarven gjennom samtidskunstens blikk og øke bevisstheten om egen kulturell identitet og stedet man bor. Sandnes kunstforening var én av ti utvalgte kunstforeninger som deltok i NåDa. Prosjektet var initiert av Norske Kunstforeninger og ble gjort mulig gjennom en nasjonal gave fra Sparebankstiftelsen DNB, samt økonomisk støtte fra Sandnes kommunes kulturavdeling. Sandnes kunstforening samarbeidet med Vitenfabrikken og kommunens kulturavdeling i sitt lokale NåDa-prosjekt om Krossen Havremølle.

Krossen Havremølle

Sandnes har vært et typisk havredistrikt, og i 1885 var det hele 8 grynmøller i kommunen. Krossen Havremølle fra 1912 er en viktig del av denne historien. Mølla ble startet av Thomas Lura og ble en av 17 handelsmøller i landet. Produksjonen besto av damppressede havregryn og kraftfor. Sin endelige utforming fikk huset på 1930-tallet, som et pusset murhus på 2 ½ etasje og med to fløyer i

vinkel. Utvendig bærer bygget preg av forsiktig jugendstil, typisk for tidens næringsbygg. Mølledriften stoppet i 1988. Den indre og ytre autensiteten på mølla er høy, blant annet står maskineriet intakt som det gjorde da produksjonen stanset. I 1994 kjøpte kommunen anlegget, og i dag inngår mølla og den tilliggende møllemesterboligen, som en del av Vitenfabrikken/Jærmuseet.

Fortsatt møllevirksomhet i Sandnes

«Vi er havren – hvem er du?» - står det på Stangeland mølle sin hjemmeside. For selv om havreproduksjonen i Krossen havremølle har stanset, er det fortsatt havreproduksjon i Sandnes; nemlig hos Stangeland Mølle, som ble grunnlagt av Olaus Aareskjold i 1846. Mølla er fortsatt i familien, og drives i dag av 4. og 5. generasjon Aareskjold. Stangeland mølle produserer ulike gryn- og melblandinger, og det var også Stangeland som sponset Havremesterne med havregryn.

Sandnes-arkitektur 2012/ 2020

Utstilling og digital læremiddelpakke fra Sandnes kunstforening. I kjølvannet av Sandnes bys 150 års jubileum i 2010 ble det utgitt en bok om byens arkitektur. For første gang fikk man en samlet oversikt over byens bebyggelse og urbane utvikling i Sandnes. Forfatterne av Sandnesarkitektur, Hild Sørby og Mette Paavola, tar i kronologisk rekkefølge, for seg byens utvikling fra 1860 da byen fikk status som ladested, til tiden som industriby og videre til handelsby. For å gjøre innbyggerne bedre kjent med byen sin arrangerte Sandnes kunstforening våren 2012 en arkitekturutstilling basert på boka

Sandnesarkitektur. Arkitekturutstillingen besto av ni plansjer med bilder og tekst, og utstillingen ble formidlet til alle 7.klasser i kommunen via Den kulturelle skolesekken. I etterkant av dette utarbeidet Sandnes kunstforening våren 2015, en digital læremiddelpakke om Sandnesarkitektur. Undervisningsopplegget ble støttet av, og distribuert til alle grunnskoler i kommunen gjennom Den kulturelle skolesekken i Sandnes.

Den kulturelle skolesekken: Kunstformidlingstilbud til barn og unge

Sandnes kunstforening har i flere år hatt som mål å kunne tilby én pedagogisk tilrettelagt utstilling i året til klasser i grunnskolen. Elevene har fått tilbud om omvisninger og verksted der de får lage egne bilder med utgangspunkt i de aktuelle utstillingene. Lærere får tilsendt formidlingsmateriell i forkant av besøkene. Disse formidlingstilbudene er blitt realisert takket være generøs støtte fra Den Kulturelle Skolesekken i Sandnes. Utstillinger som har mottatt slik støtte er Sandnes-arkitektur, Trygve Goa, Portretter, Snitt og Flate, Njål Lunde, Elly Prestegård og Anne Kampmann.

Budbringeren - Goa.jpg

Budbringeren av Trygve Goa. Én av de DKS-støttede utstillingene i Sandnes kunstforening.