Herbert Thoma 07.03. - 28.03 2021

IMG_4463.JPEG

Herbert Thoma: “Høstvandring” maleri

Ottar Vedelden holdt åpningstalen til utstillingen "Høstvandring," av Herbert Thoma i Sandnes Kunstforening, 7. mars 2021:

Herbert Thoma er oppvokst og utdannet som billedkunstner i kunstmetropolen Wien. Han har bodd i Norge / Rogaland i 50 år, og hadde sin første utstilling i Stavanger kunstforening i 1972. Kjell Pahr-Iversen skrev da i Stavanger Aftenblad: "Herbert Thoma kan tilføre den lokale kunsten mer enn vi aner."

Thoma har siden hatt mange utstillinger, utført utsmykningsoppdrag, drevet med undervisning og deltatt i organisasjonsarbeid i Bildende Kunstneres Forening Rogaland (BKRF). Utfyllende stoff om dette finnes i Berit Wathnes grundige artikkel i Norsk kunstnerleksikon.

Tegneriske kvaliteter
Thoma har et sterkt egenartet billeduttrykk; særpreget er gjenkjennelig, variert, eksperimentelt, på en kontrollert måte. Han er en dyktig tegner og en svært erfaren grafiker. Og de tegneriske og grafiske kvaliteter er, i forskjellig grad, integrert i det maleriske uttrykket. Tegning / skissering er nemlig grunnleggende for komposisjon, figurasjon, oppdeling av billedflaten; det er rammeverk som åpner billedrom (ulike sjikt, dybdevirkninger). Vi ser en skarp, sirlig strek som går over i flater og teksturer; vi ser tegning i ulike valører og fargetoner. Mørke og sorte partier benyttes som kontrast og fastholder figur og komposisjonen får koloristiske partier til å framstå klart / balansert. I det tegneriske uttrykket kan en ane slektskap med ulike kunstnere som Egon Schiele, George Grosz, Ronald B. Kitaj.

Koloristisk

Det koloristiske er sterk framtredende i denne utstillingen; malerisk-eksplosive farger i kontrast til rolige monokrome flater. Fluoriserende farger i lysende, komplementære virkninger. Utstillingsrommet er preget av energi og samspill mellom ulike bilder og nyanser.

Thomas arbeider gjennomgår en prosess: når ett bilde er nesten ferdig blir det ofte omkalfatret i et nytt kunstnerisk grep. Billeduttrykket preges av en viss intuitiv impulsivitet og dristighet; billedlige kvaliteter settes på spill i prosessen. Komposisjon og dekomposisjon av figurative elementer kan minne om Francis Bacon.

Befinner seg i en ekspressiv tradisjon.
Oskar Kokoshka har skrevet: "Det ekspresjonistisk billeduttrykket bygger på forholdet mellom et imaginære indre rom og et optisk lokalt rom (noe vi faktisk ser)». Formelen passer delvis for Thoma, men han bruker også fortellinger, myter, kunsthistorie, tv-bilder mm. som referanse og billedinnhold.

To bilder i utstillingen handler om brann i California; dette er eksempler på bearbeiding av visuelt fenomen sett på tv. Intense varme farger; det formale innholdet er vakkert i seg selv, og måten bildet er malt på, overskrider den innholdsmessige referansen.

I mange bilder henter dessuten Thoma innhold / visuelt materiale fra lokalt landskap. For noen år siden var vi sammen en vakker sommerdag, ute i båt, og gikk i land på et av de ytterste skjærene i "Nora Gabe" mellom Eigerøy og Hellvik: Hav, horisont, skarpe konturer av skjær, mørkt fjell med mosevekster i grått / gult som skinner i sollyset. Senere har jeg sett bruddstykker av dette synsinntrykket abstrahert i Thoma sine bilder.

Når erfarne billedkunstnere kommer opp i en viss alder hender det at de overskrider seg selv, at det skjer en fornyelse. I denne utstillingen, «Høstvandring», viser Thoma at han har kraft / energi, og fortsatt kapasitet til å tilføre kunsten "mer enn vi aner".

Norsk Kunstnerleksikon www.nkl.snl.no/Herbert_Thoma

Åse Anda