Solveig Bergene: 16.10 - 06.11. 2022

Solveig Bergene: “Sirkel”, akvarell og tegning

Solveig Bergenes kunstverk er fascinerende rike på detaljer, med en blanding av figurative og abstrakte elementer. De figurative motivene er ofte dyr, planter og andre ting fra naturen. Billedkunstneren sier selv at hun liker «kompleksiteten ved organiske former, fordi objekter i naturen har en tidløshet som de menneskeskapte tingene ofte ikke har.»

Bergene henter mye inspirasjon fra populærvitenskap, den viktorianske perioden på 1800-tallet, 1600-tallets raritetskammer-tradisjon (samling av sjeldne, eksotiske og merkverdige gjenstander), alkymi og eldre naturhistorie.

Disse interessene tar hun med seg inn i sin billedverden der fantasi og virkelighet glir over i hverandre og gjør kunstverkene visuelt spennende - motivene gåtefulle.

Bergene arbeider i teknikkene akvarell og tegning. Hun begynner med en geometrisk, symmetrisk grunntegning (komposisjon) for så å bygge opp billedrommet av tynne gjennomsiktige lag med akvarell. Formatene på kunstverkene varierer fra veldig store, nesten vegg-til-vegg tegninger, til små, små format.

Solveig Bergene er født (1985) i Trondheim, bor nå i Oslo. Hun har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen og National College of Art and Design i Dublin. Hun har hatt flere soloutstillinger, og en rekke gruppeutstillinger rundt om i Norge.

Under utstillingsperioden vil også Sandnes kunstforening gjennomføre et formidlingsprosjekt støttet av Den kulturelle skolesekken i Sandnes..

Utstillingen står til og med 6. november

www.solveigbergene.com