Månedens kunstverk fra Den Faste samlingen: NOVEMBER
Akt i farger, 1994
Akt er en fremstilling av en naken person, og en sjanger som har hatt stor utbredelse gjennom kunsthistorien. Å lage akt har også stått sentralt i en rekke kunstutdanninger. Mange kjenner nok til de greske, naturalistiske skulpturene der alle anatomiske detaljer er vektlagt. I Thore Herambs bilde, derimot, er det abstraksjonen (forenklingen) og fargeholdningen som har interessert kunstneren mest. Flere detaljer av kvinnens kropp er utelatt; her er det fargene som definerer figur og konturer, som for eksempel kvinnens iøynefallende hår (hvis det da er krøller?) Kunstneren har benyttet komplementærfargene rødt og grønt, satt opp mot parene blått og oransje. Lilla-fiolette nyanser er forbeholdt kvinnens kropp, som slik blir et lysende midtpunkt i bildet. Penselstrøkene er skisseaktige, lette, frie, og er med på å gi kunstverket et spontant og levende uttrykk.
Thore Heramb (1916-2014) var elev under professor Jean Heiberg ved Statens kunstakademi i perioden 1939-1940. Heiberg var en viktig person for modernismens gjennombrudd i Norge, og Heramb var også en av dem som utviklet sin stil fra et figurativt til et mer abstrakt kunstnerisk uttrykk. Impresjonismen med sine klare farger, og naturen som motiv, ble også tydelige inspirasjonskilder. Heramb var en stor kolorist, det vil si en kunstner som var opptatt av fargene og deres samspill, og han er kanskje mest kjent for sine lysende, klangfulle landskapsmalerier. I likhet med impresjonistene malte han for det meste ute, direkte foran motivet, men selve resultatet ble en abstraksjon og en essens.