Ruth Bersås 08.01. - 29.01.

ruth_bersas.jpg

Ruth Bersås, maleri

Årets første utstiller er fra Sandnes, og heter Ruth Bersås.

Som godt voksen avsluttet hun sin vanlige jobb og satset hundre prosent på kunsten. Selv om hun alltid hadde hatt maling som hobby, så var det først i en alder av 50 år at hun tok steget over imot det profesjonelle og begynte på Kunstskolen i Rogaland. Siden har hun malt og malt – nesten hver dag, på sitt atelier i Stasjon K i Sandnes. Nylig fylte hun 80 år – kreativitet og skaperglede kjenner heldigvis ingen aldersgrense.

Bersås arbeider hovedsakelig med olje og akryl, men lager også grafikk. Formspråket ligger i grenselandet mellom figurasjon og abstraksjon, og i maleriene er det et spenn fra mange til få billedelementer.

Ruth Bersås starter på et nytt bilde med en idé, men arbeider deretter intuitivt og spontant; hun lar tingene rett og slett skje etter hvert som samtalen mellom henne og flaten skrider frem. Hun er opptatt av komposisjon og perspektiv, mange av bildene bærer preg av geometrisk klarhet, men også av spennende fargekombinasjoner og stedvis tykke penselstrøk.

Både i sin billedbygging, farge- og lysbruk, er kunstneren inspirert av naturen, både den nordiske, men også av Middelhavsklimaet. Vi aner dessuten spor av impresjonismen og til dels kubismen; to kunstretninger som i lang tid har fascinert kunstneren.

Rent motivmessig har bordet i mange år vært et gjennomgangstema i Ruth Bersås’ kunst; for som hun selv sier:

«Jeg er fascinert av det som skjer rundt et bord, til fest og hverdag. Bord er en fellesnevner, et møtested mellom mennesker. Bord innbyr til samvær, den gode samtalen, forhandlinger, glede og alvor.» I forlengelsen av bordet finner vi stillebenmotivet, og i tillegg, en «suite» av landskapsmalerier, deriblant bilder av åkerland og frukttrær. Formatene varierer fra større til mindre verk.

Dette er andre gang Ruth Bersås stiller ut i Sandnes kunstforening; første gang var i 2001 da kunstforeningen holdt til i Sandveparken.

www.stasjon-k.com/ruth_bersas

Flere bilder fra utstillingen (Facebook)

Forrige

Turné