Turné 12.02. - 19.03

Dorthe Herup

Gruppeutstilling “Turné”: Fie von Krogh: Smykker, Brita Been: Tekstil, Barbro Hernes: Keramikk, Dorthe Herup: Tekstil

I utstillingskonseptet TURNÉ er det mangfoldet av kunstneriske uttrykksformer og teknikker som fremheves. Kunstnernes felles referansegrunnlag er interessen for, og inspirasjonen fra, andre kulturer. Og med røtter i egne håndverksmessige tradisjoner har hver og en av dem utviklet sitt særegne uttrykk gjennom tid. De fire kunstnerne ønsker å gi publikum en opplevelse av variasjon i uttrykk og format, men hvor hvert enkelt arbeid blir fremhevet og samtidig gir gjenklang til helheten. I en tid hvor faget kunst og håndverk står for fall i skolen, ønsker vi også å belyse rikdommen av innfallsvinkler til læring som både kunsten og håndverket ivaretar.

Brita Been arbeider med store og tydelige tepper. For vegg og for gulv. Mønster er hennes fascinasjon, og mønstrenes mangfold gir uendelige muligheter for variasjon. Mønstrenes iboende struktur inspirerer henne og er en konstant kilde til begeistring og danner derfor basisen i Beens arbeid. Mønstrene blir bearbeidet, endret i størrelse, form og farge, og til slutt materialisert gjennom den møysommelige prosessen det er å veve tepper.

Barbro Hernes arbeider i hovedsak med leire, men også med foto. Hennes keramiske kunstverk utførtes i porselen eller steingodsleire. Hernes dreier, støper og bygger i dette materialet. Leire som

materiale fascinerer henne og spekteret av muligheter er en evig inspirasjonskilde. Hun arbeider med alt fra bruksgjenstander til skulpturelle objekter, men form og uttrykk står som det viktigste for Hernes. Sporene etter de teknikkene som er benyttet, lar hun være synlige som en viktig del av arbeidet.

Dorthe Herups arbeider er et prosjekt om sine forfedre. Med utgangspunkt i gamle foto av familiemedlemmer fra rundt år 1900-1930 og i egen billedvev-teknikk, gir hun hver av de avbildede et personlig uttrykk som samsvarer med den informasjonen hun greier å samle om hvert enkelt familiemedlem. Som en formidler av familiens historier som kan videreføres til barnebarn og kommende slekt. En inspirasjon til publikum til selv å forske i sine egne familiehistorier.

Fie von Krogh vil vise serien HerSTORY. Her bærer smykkene erindringer om kvinners håndverkstradisjoner. Om kvinners dedikasjon til nitidig og tidkrevende arbeid. Kvinners husflidsarbeid ble synbart gjennom vedlikehold, flid og tålmodighet. Kunstverk som oftest ikke rakk lenger ut i verden enn husets fire vegger. I denne serien HerSTORY brukes også tidkrevende teknikker som filigran, stopping, stikking og søm som en påminning om gjemte og glemte skatter.

Flere bilder fra utstillingen (Facebook)

Ingrid Haukelidsæter

Ruth Bersås