Ingrid Haukelidsæter 27.04.- 11.06.

ingrid_haukelidsaeter.jpg

Ingrid Haukelidsæter: “Momenter”, maleri og grafikk

Momenter – å fange øyeblikket, konsentrasjonen og tilstedeværelsen I Sandnes kunstforening vil Ingrid Haukelidsæter vise både en grafisk serie og maleri, under navnet Momenter. Den grafiske serien er ikke tidligere vist i Rogaland. Haukelidsæter oppfatter grafikk som forenklingens kunst, og det er først og fremst det formale - billedspråket - som inspirerer og utfordrer kunstneren. Begrensningen og utfordringen ved å skape spenning, balanse og bevegelse innenfor en gitt todimensjonal flate er en kontinuerlig og interessant prosess. Motstanden teknikkene gir, er også en viktig del av arbeidet, som både er preget av raske, presise beslutninger og et meditativt element. Haukelidsæter uttrykker seg i et abstrakt formspråk, intuitivt og direkte.

Med transparente lag bygger hun opp bildene – lager synlige spor etter samtalene mellom henne og lerretet. Summen av alle valgene blir til slutt en helhet. Bildene er preget av bevegelse, kraftfull koloritt og et spenningsfylt, dynamisk forhold mellom flate og strek. Med tittelen Momenter favner Haukelidsæter flere aspekter ved sin kunstneriske tilnærming og arbeidsmetode. Et moment er en del av en større sammenheng, men står også sterkt alene. Det er utgangspunktet for en retning; et sted der man kan mobilisere kraft og styrke i en flyktig tilværelse.

Flere bilder fra utstillingen (Facebook)

Forrige

Åsmund Haukelidsæter