Havremesterne 10.01.-12.02

havremesterne.jpg

Havremesterne:

Et kunstsamarbeid mellom ungdom og kunstner Hans Edward Hammonds

Utstillingen Havremesterne er et NåDa-kunstprosjekt om kulturminne, ungdom og samtidskunst. Ungdommer fra Sandnes har sammen med kunstner Hans Edward Hammonds arbeidet i Krossen havremølle og resultatene vises i Sandnes kunstforening.

Havre: Kornsort: Sunn, bærekraftig, vanlig, mangfoldig+ Krossen havremølle

+ Et kulturminne fra 1912

+ Med maskiner intakt slik det sto da mølla stengte i 1988

+ Seks ungdommer fra Sandnes

+ Én kunstner

+ Har eksperimentert med havre i alle utgaver

+ Vått, tørt, rislende, seigt, mykt

+ Havre og halm; presset, tegnet, formet, kokt, fotografert

+ Gamle havreoppskrifter fra Sandnes

+ Mølle-modell

= HAVREMESTERNE I SANDNES KUNSTFORENING

Havremesterne: Cinta Hondsmerk Fride Nordbø Braut Hanne Rita Hansen Henrik Håvardsønn Høgmoe Sveinung Svela Vilde Mjaaland Vagle. Kunstnerisk ansvarlig: Kunstner Hans Edward Hammonds.

NåDa

NåDa er et prosjekt om samtidskunst og kulturarv for ungdom, som finner sted i perioden mellom 2017–2019. Målet er at ungdommene skal forstå kulturarven gjennom samtidskunstens blikk og øke bevisstheten om egen kulturell identitet og stedet man bor. Sandnes kunstforening er én av ti utvalgte kunstforeninger som er med i NåDa. Prosjektet er initiert av Norske Kunstforeninger og er gjort mulig gjennom en nasjonal gave fra Sparebankstiftelsen DNB, samt økonomisk støtte fra Sandnes kommunes kulturavdeling. Sandnes kunstforening har samarbeidet med Vitenfabrikken og kommunens kulturavdeling i sitt lokale NåDa-prosjekt om Krossen Havremølle.

Forrige

Marit Helen Akslen