Marit Helen Akslen 10.02. - 14.04.

31012019gule toner, hele verket.jpeg

Marit Helen Akslen: "Nowhere", tekstilarbeid

Marit Helens «Just Now» i Sandnes Kunstforening bygger videre på kunstnerens utstilling i Vestfold Kunstsenter høsten 2018. Denne hadde tittelen «Somewhere Else», mens mønstringen i Sandnes kunstforening bærer tittelen «Just Now» - en betegnelse som viser til det som akkurat har hendt, eller som kommer til å hende. Regntøy i ny drakt Utstillingen vil bestå av to større monumentale verk, 3 mindre veggbaserte arbeider, samt små tekstiler i ramme. Materialene Marit Helen Akslen benytter er som regel fra masseproduserte gjenstander, ofte klær. Noe av det som ellers kjennetegner arbeidene hennes, er at de er bygget opp av en mengde mindre deler eller fragment av ulike slag. Slik brukes materialet som byggesteiner i komposisjoner som blir til nye historier. I Sandnes er det hovedsakelig regntøy som er grunnmaterialet; biter av brukt regntøy er sydd sammen på nytt med maskinsøm. Dette er i utgangspunktet en enkel teknikk, men den blir svært arbeidskrevende og fysisk utfordrende når verkene blir så monumentale som det vi her vil få se. Materialet har også en

symbolverdi, i og med at regntøy kan knyttes til beskyttelse mot (hardt) vær, mens fargene (gul, oransje) kan gi assosiasjoner til gummibåter, plast, redningsvester osv.

Fragmentering av det trygge Marit Helen Akslens tekstiler speiler kunstnerens problemstillinger med fokus på oppløsning og utestenging; en verden preget av usikkerhet og fragmentering av det kjente og trygge, og et spørsmålstegn ved sannheten, som nødvendigvis ikke er sann lenger. Teamet arbeides med i et abstrakt formspråk der mye handler om gjentagelser, rytme og bindinger, men også om oppløsning og uorden. Slik underbygger formspråket kunstnerens ønske om å formidle det hun opplever som urovekkende og kaotisk. Kaotisk, uorden, fragmentering, men også nye konstellasjoner, vakre bindinger, nye samtaler, sannheter og nye fargerike møter og muligheter.

www.akslen.net

Flere bilder fra utstillingen (Facebook)

Mona Orstad Hansen

Havremesterne