Linnéa Blakéus Calder 20.10. - 17.11.

linnea_blakeus_calder.jpeg

Linnéa Blakéus Calder: “Ouroboros - vann”, Smykke / skulptur / trykk

Linnéa Blakéus Calders nye utstilling «Ouroboros – vann», i Sandnes kunstforening, er temaet blant annet vannets evige syklus, vann og gjenbruk, verdens vannressurser og den store skjevfordelingen av vann globalt. Utstillingen består av skulptur,smykkeobjekter og trykk.

I den kommende utstillingen til Linnéa Blakéus Calder «Ouroboros – vann», danner miljø- og klimaendringene et bakteppe. Temaet er vann og gjenbruk; verdens vannressurser og den store skjevfordelingen av vann globalt. Vann er et knapphetsgode som rammer de fattigste delene av verdens befolkning hardt, mens vi som bor i denne delen av verden har tilnærmet ubegrenset tilgang til rent vann – vi kan til og med bade i rent drikkevann.

Mønstringen er også et fysisk gjenbruksprosjekt der kunstneren bruker kryssfinér fra gamle kasserte skolestoler i arbeidene sine. I Sandnes kunstforening vil hun blant annet vise to større Ouroboros-skulpturer og en skuptur med tittelen «Epoker», en serie smykkeobjekter «På åpent hav», foruten tresnitt. I selve verket «Ouroboros – Vann» er det naturens evige syklus som skildres, en syklus uten begynnelse og slutt der alt levende inngår i et kretsløp som blir til vann og inngår i nytt liv.

www.calder.no

Elly Prestegård