Torill Brosten 22.11. - 20.12.

Torill Brosten, “Under isen”

Torill Brosten - “Mens isen smelter”, maleri

Torill Brostens kommende utstilling i Sandnes Kunstforening er knyttet til et prosjekt som går flere år tilbake. En reise til Island i 2015 startet en prosess med arbeider knyttet til sterke naturelement som vann, kulde, is, varme, temperaturforandringer – element som blir ytterligere forsterket i dagens debatt om klimaendringer. Når is og snø smelter og urmark blir avdekket, dukker flere tusen år gamle kulturminner frem.

Og det er nettopp disse store endringene Brostens siste arbeider er inspirert av. Utstillingen er ikke et avsluttet prosjekt, men snarere et innblikk i kunstnerens tolking av noen detaljer som vår tids store endringsbilde gir oss på godt og vondt.

I «Mens isen smelter», vises fragmenter, detaljer, fra disse endringene, visualisert gjennom en utforsking av ulike materialer og teknikker som tyntflytende akrylmaling på bomull, lin og papir.

Kunstverkene ligger i grenseland mellom maleri og eksperimentelt trykk, formet gjennom en impulsiv og spontan arbeidsprosess som passer til kunstnerens temperament. En slik prosess gir åpenhet og frigjøring, der illustrasjon, detaljer og det verbale, er underordnet. Gjennom påføring av tynne sjikt av maling i lag, oppnås en gjennomskinnelig, transparent flate som uttrykker en særegen tekstur – en stofflighet som gir assosiasjoner til nettopp; vann, kulde, is, varme eller temperaturforandringer.

Torill Brosten er utdannet tekstilkunstner fra Statens Høyskole for Kunsthåndverk og Design (SHKD) i Bergen, 1989. Hun har etter endt utdanning deltatt på en rekke utstillinger i inn – og utland, og har hatt flere utsmykkingsoppdrag. Brosten har atelier i Sandnes, i Stasjon K.

www.torillbrosten.no

Anne Kampmann